Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا؛ آغاز بهار ۱۴۰۱ خورشیدی و قدم گذاشتن در قرن جدید علاوه‌بر تجربه زیست دو قرن برای تمام افرادی که زیر چتر مقدس سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران زیست می‌کنند؛ سعادتی متفاوت و تجربه‌ای دیگرگون را نیز با خود به‌همراه داشت.

گذار این روزهای باشکوهِ بهاری، مانند دیگر روزهایی که پشت سر گذاشتیم و فرداهای نیامده مملو از اخبار مختلف ریز و درشت در حوزه‌های مختلف زیست اجتماعی انسان‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر واضح است که عرصه فرهنگ و هنر نیز از این رویدادها و اخبار خالی نبود.

جغرافیای ۱۳ روز نخست فروردین ۱۴۰۱ خورشیدی میزبان رنگین‌کمانی از اخبار مختلف و متنوع بود. مجریان، راویان و فاعلان رقم‌زننده این اخبار دامنه وسیع مدیران، مسئولان، دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر کشور، جامعه هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات را دربر می‌گرفت.

رویدادهایی که به محوریت پرگار این گروه عظیم خبری شده بود، خود زینت‌بخش رنگ‌های مختلف همان رنگین‌کمان آسمان فرهنگ و هنر کشورمان در آغازین روزهای قرن پانزدهم خورشیدی بود. اتفاق‌های مختلف و متنوعی که در خلاصه تِم آن‌ها می‌توان به غزل‌خوانی ترنم بوسه، عشق، گریه، هدیه، سیلی و وداع اشاره کرد.

تاکید وزیر فرهنگ بر توجه به شعار سال با گسترش اقتصاد و صنایع خلاق فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری امسال به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، گفت: اجرای برنامه‌هایی چون تولیدات فرهنگی هنری دانش بنیان، علم پایه، خلاقانه و نوآورانه جوانان؛ توسعه خانه‌های خلاق فرهنگی و برنامه‌ریزی برای حمایت اثر بخش از طرح های فرهنگی و نواندیشانه های هنری، حمایت هدفمند از جوانان کارآفرین فرهنگی و رفع  موانع قانونی را مضاعف می‌سازد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

گفته‌های داریوش ارجمند از قهرمان‌سازی «ناخدا خورشید» برای سینمای ایران و حسرت‌های زندگی‌اش

بازیگر فیلم سینمایی اعتراض با بیان آنکه بزرگترین حسرت‌های زندگی‌ام از دست دادن مادر و پدرم بود گفت: آنچه ناصر تقوایی در سینما ساخته است هم مانند سریالش بی‌نظیر است. آخرین آن هم همانی است که من افتخار همراهی با آن را داشتم. ناخدا خورشید تقوایی تنها آدمی بود که توانست برای این سینما قهرمان سازی کند. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

تاکید لوریس چکناواریان به مسلح شدن با سلاح شادی برای مبارزه با اهریمن غم

لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر و چهره بین‌المللی موسیقی کشورمان با اشاره به آنکه قرن پانزدهم یک‌ساله شد. باید آغاز قرن جدید را جشن گرفت و امیدوار باشیم به یاری خدا قرن پانزدهم را با فرهنگ، هنر و موسیقی و به شادی به شانزدهم برسانیم تصریح کرد: همان‌طور که شعرای بزرگ ما گفته‌اند غم، اهریمنی است. شاد و پیروز باشیم. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

بهزاد فراهانی: نگاه خشک در تولیدات هنری بازدارنده است / خستگی‌ام را با آثار مارکز رفع می‌کنم

بازیگر سریال کت جادویی با بیان آنکه برای رفع و سپری کردن خستگی‌ام به مطالعه آثار مارکز می‌پردازم، گفت: نگاه خشک در تولیدات هنری بازدارنده است، سیاست‌های کلان نیاز به بازنگری دارند و اگر آنها تغییر کنند، سریال‌ها هم راه خودشان را خواهند یافت. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

فعالیت دائمی ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول سال

پس از دو سال تحمیل شرایط سخت زیست زیر چتر کرونا، نوروز ۱۴۰۱ و آغاز بهار طبیعت همزمان با شروع قرن جدید فصلی تازه و نوینی را در حوزه سفر با جابه‌جایی انواع رکوردها طی ۱۳ روز نخست فروردین ماه به نام خود ثبت کرد. این مهم در کنار مدیریت همسو با توفیق مسئولان در حوزه مسافرات هم‌وطنان‌مان، خدمات سفر و رونق گردشگری؛ علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را بر آن داشت تا تاکید کند: ستاد هماهنگی خدمات سفر فقط برای نوروز نیست بلکه در طول سال فعال خواهد بود تا برای ارائه خدمت رسانی به مسافران و گردشگران برنامه‌ریزی کند. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

تبیین رسالت اجتماعی هنرمندان و مٌهر تایید عنایت بخشی بر ۴ بازیگر موفق نیم قرن سینمای ایران

عنایت بخشی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که عموم مردم از نقش آفرینی‌های او در آثاری چون روز واقعه، مسافر ری، امام علی، ولایت عشق و... خاطرات خوشی در اذهان‌شان به جای مانده با بیان آنکه از هنرپیشگان نیم قرن اخیر سینمای ایران بازی  پرویز فنی‌زاده،  بهروز وثوقی، پرویز پرستویی و خسرو شکیبایی را می‌پسندم، تصریح کرد: طی بیش از دو سال درگیری با بیماری کرونا، تورم اقتصادی و کم‌رنگ بودن فضای شادی به عنوان فضای اصلی حاکم بر زندگی عموم مردم؛ مهمترین رسالت هنرمندان و تولیدات هنری آن است که فضای جامعه را به سمت شادی و نشاط اجتماعی ببرند. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

علی ضیا: من از نسل دیگری هستم! علی ضیا: از مهمان‌هایم خواستم به شبکه‌های دیگر نروند

مجری و تهیه‌کننده برنامه فرمول یک درباره حضور تکراری مهمان‌های نوروزی در شبکه‌های مختلف با اشاره به آنکه من از مهمان‌های برنامه‌ام خواستم که به شبکه‌های دیگر نروند. البته خودشان هم این نگاه را داشتند که فقط در یک شبکه باشند؛ درباره تفاوت مجریان فعلی با گذشته صدا و سیما گفت: خودم را از نسل دیگری می‌دانم! ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

صفا آقاجانی: همیشه تلاش می‌کنم، بهترین نسخه خودم را در آثار هنری انجام دهم

بازیگر سریال آئینه در پاسخ به اینکه به کدام کار در کارنامه هنری خود بیشتر علاقه دارد گفت: اکثر کارهایم را دوست دارم البته نه همه‌شان را؛ چراکه تعدادی از کارها بوده‌است که صرفاً به دلیل شرایط مالی انتخاب کرده‌ام یا به دلیل این‌که مدت‌ها بوده است که کار نکرده بودم، پذیرفته ام که سر کار بروم؛ اما اکثر کارهایم را انتخاب کرده بودم و همیشه تلاش می‌کنم، بهترین نسخه خودم در آن زمان را انجام دهم. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

سالار عقیلی: اگر نقش خودم پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

سالار عقیلی خواننده نام‌شنای موسیقی سنتی کشور با بیان آنکه هر چند رشته بازیگری تئاتر خوانده‌ام ولی در کل علاقه‌ای به بازیگری ندارم ، گفت: البته فیلمی به من پیشنهاد شد که در نقش خودم یعنی سالار عقیلی بازی کنم که قبول کردم و الان هم اگر کارگردانی باشد که بخواهد در مورد زندگی‌ام، فیلمی بسازد دوست دارم نقش خودم را بازی کنم. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

رضا فیاضی: خلاقیت و ذهن فانتزی علت ماندگاری آثار تلویزیونی قدیم است

بازیگر مجموعه تلویزیونی دنیای شیرین در توضیح علت ماندگاری آثار تلویزیونی قدیم گفت: خلاقیت و ذهن فانتزی علت ماندگاری آثار تلویزیونی قدیم است و امروز خلاقیت نداریم و عمده کارها برای رفع تکلیف انجام می‌شود و هیچ عشق و علاقه‌ای وجود ندارد. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

وقتی مردمان روستا، همکار ساخت مستند می‌شوند / وقتی ایران را می‌بینید، بیشتر عاشق وطن می‌شوید

تورج کلانتری کارگردان مجموعه مستند مسابقه نوروزی بومگرد با اشاره به خاطرات جالبی از همکاری مردمان روستاهای مختلف در ساخت مستندی درباره اقلیم، آداب، سنت‌ها و فرهنگ محل زیست‌شان گفت: وقتی بیشتر در ایران می‌گردید و با فرهنگ و اقلیم ایران آشناتر می‌شوید، بیشتر ایران را دوست می‌دارید. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

محمد علیزاده از سه احساس خوب و هیجان انگیز زندگی‌اش و بدشناسیِ خواندن ترانه تیتراژ سریال‌ها گفت

محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ با اشاره به آنکه در سه نقطه همواره احساس خوب و هیجان انگیزی دارم؛ نخست زمانی که در کنار خانواده حضور دارم. دوم زمان ضبط در استودیو و سوم روی صحنه کنسرت‌ها به اعتبار عشق و انرژی که مردم به من منتقل می‌کنند و خاطرنشان کرد: همیشه از موسیقی تیتراژ بدشانسی آوردم چون دوست داشتم تیتراژی را بخوانم که همه مردم آن را زمزمه کنند. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

قلم قرمز رضا توکلی بر شایعات  درباره بازیگران و دستمزد دریافتی بالای آنها

بازیگر زیرزمین با بیان اینکه از تمام مردم و هم‌میهنانم درخواست می‌کنم شایعه‌هایی که برای بازیگران درست می‌کنند را باور نکنند درباره دستمزدهای هنگفت و بالایی که بازیگران برای ایفای نقش در سریال‌ها می‌گیرند تصریح کرد: ما دستمزد زیادی نمی‌گیریم. تعداد محدودی دستمزد زیاد می گیرند. زندگی و برزندانم من مانند تمام مردم خرج و مخارج‌های خود را دارد اما هیچ وقت نیامدم گلایه کنم. از کسی هم طلبکار نیستم. من بدون پارتی و آشنا وارد سینما شدم و جزو هیچ باند و گروهی نبوده و نیستم و همیشه از خداوند کمک خواسته‌ام. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

حمید لولایی: اول، آخر سریال را ضبط می‌کنیم

حمید لولایی درباره دلایل محبوب بودن و دوست‌داشتنی شدن اغلب نقش‌هایش برای عموم در سریال‌هایی که بازی می‌کند با اشاره به آنکه حساسیت من در پذیرش کارها بسیار بالاست. برخی از نقش‌ها خیلی به شخصیتم نزدیک هستند و من معمولاً نقش‌هایی که مثل خودم باشم، بازی می‌کنم خاطرنشان کرد: ما بازیگران عادت داریم در زمان کار در سریال ها، اول آخر کار را ضبط کنیم، بعد از مدتی، وسط کار و در انتها اگر پولمان را بدهند، اول کار را. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

سارا باقری: اگر در آثار طنز بدرخشم هم کمدی را ادامه نمی‌دهم

بازیگر سریال خداداد با بیان آنکه قطعا سلیقه‌ام کار جدی است اما خیلی دوست داشتم کار کمدی انجام دهم. حتی اگر در ایفای نقش‌های کمیک درخشان ظاهر شوم، خداداد شاید اولین و آخرین تجربه کمدی‌ام در تلویزیون باشد چون سلیقه‌ام کار کمدی نیست اظهار داشت: تلویزیون به خاطر تعداد مخاطبان زیادی که دارد برایم جذاب است. تئاتر و سینما و رادیو هر کدام برایم یک جور جذابیت دارند. اما به هر حال سینما هم برایم اولویت است. کارهای سینمای جدی و اجتماعی را خیلی دوست دارم و نقش‌هایی که خیلی از من دور باشد مثل یک مادر یا خانم معتاد و نقش هایی که تا به حال تجربه شان نکردم برایم خیلی سخت و البته جذاب است. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد: تحقق عدالت فرهنگی و هنری در اولویت دولت سیزدهم است

محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گام برداشتن برنامه‌های دولت همسو با شعار سال ۱۴۰۱ خورشیدی که از سوی مقام معطم رهبری بر محور تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین تبیین شده است گفت: در موضوع عدالت، عدالت فرهنگی و هنری به صورت ویژه دنبال می‌شود که به همین منظور آموزش هنر به صورت رایگان در ۱۱ استان دارای مناطق محروم و کمتر برخوردار اجرا شده است. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

یک تار نفیس؛ هدیه وزیر میراث فرهنگی به سالار عقیلی

سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از استقبال گسترده و پرشکوه مردم از کنسرت‌های ‫سالار عقیلی در پایگاه‌های ‫میراث فرهنگی کرمان یک تار نفیس هنر دست استاد ابهری را به سالار عقیلی هدیه داد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

اشک محمد کاسبی برای دریافت دو هدیه ارزشمند و گران‌بها

محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در جریان عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی، با اشاره به اهدای چفیه رهبر معظم انقلاب توسط نماینده ایشان و همچنین انگشتر شهید سلیمانی اظهار داشت: در دوران بستری در بیمارستان این دو هدیه ارزشمند و گران‌بها حال و احوالم را دگرگون ساخت. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

لو دادن آدرس عمونوروز و حاجی‌فیروز توسط جواد انصافی / پیشنهاد تدریس سیاه‌بازی در دانشگاه‌ها

جواد انصافی بازیگر پیشکسوت نمایش‌های آیینی با اشاره به پژوهش‌های مستمرش و نگارش چندین کتاب در حوزه نمایش‌های آیینی، پیشنهاد تدریس سیاه‌بازی در دانشگاه‌های کشور را برای حفظ این سنت کهن نمایش ایرانی و انتقال آن به نسل فرزندان فردای ایران داد و از نتیجه تحقیقات گسترده‌اش درباره پیشینه و عقبه پیدایش فرهنگ عمونوروز و حاجی‌فیروز به عنوان دو نماد نوروزی باستانی ایران سخن گفت. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

هماهنگی همیشگی رضا ناجی با کارگردان‌ها

بازیگر آذری‌زبان و دوست‌داشتنی سینما و تلویزیون کشورمان که با ایفای نقش در سریال نوروزی خداداد بار دیگر توانسته شخصیتی محبوب را به عموم مخاطبان ارائه دهد با بیان اینکه وقتی فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم خداداد یک فرد خانواده‌دوست، متدین و درستکار است که حلال‌وحرام سرش می‌شود، افزود: همیشه سر کارهایی که هستم تلاش میکنم تا با گروه و کارگردان هماهنگ باشم. هیچ وقت هم تا کارگردان از من نخواسته چیزی به نقشم کم و زیاد نمی کنم. اگر هم ایده ای به ذهنم رسید اول با کارگردان مطرح میکنم و بعد اگر پذیرفت در کار استفاده می‌کنم. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

یوسف مرادیان: برخی سریال‌ها باعث می‌شوند مخاطب مغازه خود را تعطیل کند

بازیگر فیلم سینمایی دوستان در پاسخ به این پرسش که یک سریال برای جذب مخاطب باید دربرگیرنده چه مؤلفه‌هایی باشد، خاطرنشان کرد: مخاطب بسیار باهوش است و کار خوب را تشخیص می‌دهد؛ بنابراین در طی این سال‌ها هرکار خوبی که در کشور ساخته شده (در سینما، تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی) مردم دیده‌اند. یعنی حتی اگر لازم بوده که کرکره مغازه خود را پایین بکشند و تعطیل کنند و خودشان را به سریالی برسانند، این کار را کرده‌اند. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

هنرمند ایتالیایی: مردم ایران دنبال صلح و دوستی هستند

هنرمند ایتالیایی که به تازگی موزیک ویدیویی مشترک با یک هنرمند دزفولی منتشر کرده گفت: من این همکاری را پذیرفتم زیرا معتقدم مردم ایران به دنبال صلح و دوستی هستند و همدلی زیادی دارند که غرب از آن بی‌بهره است. این موزیک ویدیویی اثر مشترک یک هنرمند ایتالیایی به نام خانم بیانکا دلاپیر و محمدرضا خردمند هنرمند ایرانی است که با موضوع صلح، اتحاد و دوستی در ایتالیا منتشر شده است. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

چرا حبیب اسماعیلی پیشنهاد خواندن کتاب و دیدن فیلم نمی‌دهد؟

بازیگر و تهیه‌کننده خوش‌نام و بی‌حاشیه سینما و تلویزیون  کشورمان با بیان آنکه مردم ما انسان های بسیار نازنینی هستند که با همه سختی ها و کاستی ها ساخته اند و حق آنان نیست که شرایط سختی داشته باشند گفت: معمولا نه کتاب و نه فیلمی را معرفی نمی کنم چراکه اعتقادم به عنوان یک کنشگر سینمایی این است که سلایق بسیار متفاوت هستند و چیزی که کسی دوست دارد را دیگری ممکن است اصلا دوست نداشته باشد و به همین شکل کتابی را که کسی دوست دارد دیگری ممکن است دوست نداشته باشد. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ممانعت از ورود علیرضا قربانی به آمریکا پس از ۴ ساعت بازجویی

علیرضا قربانی خواننده سرشناس ایرانی پس از چهار ساعت بازجویی توسط ماموران مهاجرتی آمریکا به دلیل خدمت دوساله سربازی در سپاه پاسداران از ورود به خاک این کشور منع شد و اجرا در یک کنسرت نوروزی را از دست داد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

«عصر جدید» پرمخاطب‌ترین برنامه‌ نوروزی تلویزیون شد

مرکز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی اعلام کرد: ویژه برنامه سال تحویل عصر جدید پرمخاطب‌ترین برنامه نوروزی‌ سیما بوده‌ است.  بر اساس این نظرسنجی در هفت روز اول سال جدید برنامه عصر جدید با ۸۲.۳ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۵ درصدی عنوان پربیننده ترین ویژه برنامه تحویل سال را کسب کرده است. عیدانه شبکه دو و فرمول یک شبکه یک در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

تاکید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر حمایت مالی از فیلم‌هایی درباره شهدا

بعد از درخشش فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر که برشی از زندگی شهید باکری است در جشنواره فیلم فجر و تسخیر گیشه اکران نوروزی؛ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هر استان یک شخصیت برجسته در حوزه ایثار و شهادت در قالب فیلم باید معرفی شود ما نیز تا سقف ٣٠ درصد حمایت مالی آن را بر عهده می‌گیریم. ادامه این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ماجرای تمام نشدنی «سوتی‌های» تلویزیون/ آیا همیشه پای یک مجری در میان است؟

این روزها خیلی می‌شنویم که یک مجری یا یک مهمان در برنامه‌ای تلویزیونی؛ «سوتی» داده است! «بینندگان عزیز! همین‌جور که از اسمش پیداست برنامه زنده است و...» شاید این رایج‌ترین و دم دستی ترین جمله‌ای است که مجریان تلویزیونی بعد از هر اتفاق غیر مترقبه ای بر زبان می آورند تا گافی که روی آنتن زنده اتفاق افتاده را جمع کنند. اما معنی و مفهوم سوتی چیست و چه کسی در این میان مقصر است؟ ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

چکش ۷ میلیارد دلاری کریستیز بر سر انیشتین، داوینچی، ونگوگ و بنکسی

دست‌نوشته دست نوشته ۵۴ صفحه‌ای به قلم آلبرت انیشتین؛ طرحی از سر یک خرس اثر لئوناردو داوینچی؛ تابلوی پشته‌های گندم ونسان ون‌گوگ؛ طرحی در تکریم کادر درمان اثر بنکسی از جمله آثاری هستند که در حراج‌های ۲۰۲۱ سال ۱۴۰۰ کریستیز با فروش بیش از ۷ میلیارد دلاری رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کردند. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

نظر وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع‌الکار چیست؟ / خبر خوش اسماعیلی برای مردم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی صمیمانه با مردم و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، با تشریح دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در ۲۰۰ روز گذشته در دولت مردمی در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت حضوری پس از دو سال را خبری خوش در سال جدید برای مردم اعلام کرد و نظر خود درباره هنرمندان ممنوع‌الکار را گفت. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

تذکز رضا بابک به همکار بازیگرش و تاکید بر وجود جریان‌های فعال بالنده برای تحقق تئاتر ملی

بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با نگارش پیامی روز ملی هنرهای نمایشی ضمن تذکر به همکاران بازیگرش مبنی بر آنکه فرهنگ ایران عزیز سرشار از گفتنی‌ها و ناگفته‌هایی چون آداب، آیین‌ها، اوسنه‌ها، باورها و خرده نمایش‌هایی‌ست که همگی آنها ثروت فرهنگی بی‌شمار ایرانیان را شکل داده؛ پس باید بر آنها مکث کرد، در تولید آثار به آنها پرداخت و احیایش کرد تاکید کرد: تئاتر ملی هر کشوری بدون پشتوانه جریان‌های فعال تئاتری، به ویژه تئاتر کودک و نوجوان، بالنده نخواهد بود و به رشد و غنای لازم نخواهد رسید. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

وزیر فرهنگ در همسفری با راهیان نور: ترویج فرهنگ شهادت اولویت وزارت ارشاد است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر دو روزه خود به خوزستان و همسفر شدن با کاروان راهیان نور و زیارت تربت حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس در جبه‌های جنوب کشور با اشاره به برنامه ریزی برای تداوم اردوهای راهیان نور در کشور با بیان اینکه ترویج فرهنگ شهادت اولویت وزارت ارشاد است، گفت: این وزارتخانه خود را ملزم می داند تا به مسئولیتش در راستای ترویج فرهنگ شهادت عمل کند ادامه این گزارش را اینجا بخوانید..

تمجید رهبر انقلاب از فیلم «موقعیت مهدی» / تلویزیون پرچم «سینمای دفاع مقدس» را بالا برد

با نگاهی به بیانات ارزشمند رهبر انقلاب پس از تماشای فیلم سینمایی موقعیت مهدی شاهد یک اتفاق خوشایند در حوزه سینما هستیم که توسط رسانه ملی رقم خورد. در تمجید معظم‌له از فیلم موقعیت مهدی شاهد ظرافت نگاه ایشان درباره فیلم هستیم. ایشان با دقت به اثر توجه داشتند و به این مهم که فیلم از زاویه‌ای جدید و نگاهی متفاوت به زندگی شهیدان باکری ساخته شده، توجه خاص داشتند. در این فیلم سینمایی به اصل خانه و خانواده دقت شده است و این نگاه از نظر معظم‌له دور نمانده است که از اهمیت خاصی برخوردار است. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

تئاتر در پنجه «ایمان، انسان، امید، حماسه و نقد»

هرچند طی سالیان اخیر تمامی مدیران، دست‌اندرکاران، مسئولان و هنرمندان تئاتر کشورمان در قالب پیام‌ها یا گفت‌وگوهای رسانه‌ای درباره اهمیت این هنر جریان‌ساز، ساری بودنش و تکیه‌گاهی که در رشد و تعالی فرهنگ هر جامعه‌ای می‌تواند داشته باشد سخن گفته‌اند؛ اما آغاز قرن پانزدهم و بهار ۱۴۰۱ نگرشی متفاوت از سوی هنرمندان و دست‌اندرکاران عرصه تئاتر برای رویکرد مدیران عرصه هنرهای نمایشی کشور با خود به‌همراه داشته و دارد. نگرشی که به واسطه آن می‌توان پنج کلیدواژه ایمان، انسان، امید، حماسه و نقد را به عنوان سقف انتظار آنها از هویت تئاتر در سال جاری دانست. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

درام سیلی ویل اسمیت ؛ پررنگ‌تر از تمام بطن اسکار نودوچهارم

ویل اسمیت بازیگر شناخته شده سینمای آمریکا در پاسخ به شوخی توهین‌آمیز کریس راک کمدین و مجری مراسم نودوچهارمین دوره جوایز اسکار با سر تراشیده همسر این بازیگر (جیدا پینکت اسمیت)، روی صحنه اسکار رفت و به صورت او سیلی زد. خشونتی که آکادمی اسکار می‌گوید از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

چرا مهران احمدی آمریکا و تایلند را دوست ندارد؟

مهران احمدی که در نخستین ساخته سینمایی خود مصادره نشان داد که به گروتسک علاقمند است، در «سگ‌بند»؛ دومین فیلم خود نیز به چارچوب‌های کمدی سیاه وفادار ماند تا ثابت کند از این طریق نیز می‌توان مخاطبان بسیاری را به سالن‌های سینما کشاند. دو اثری که به ترتیب آمریکا و تایلند را به عنوان دو کشور میزبان برای روایت جغرافیای ساخت آثار احمدی نشان می‌دهد. اما چرا مهران احمدی آمریکا و تایلند را دوست ندارد؟ ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

بهارانه تئاتر با فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی

فصل جدید اجرای عمومی آثار نمایشی با حضور هنرمندان سرشناسی از فاطمه معتمدآریا گرفته تا پروریز پرستویی در آغاز قرن جدید خورشیدی؛ همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی با ۱۱ نمایش در هشت تماشاخانه به معنای تام کلام، بهارانه آغاز شد. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

کشیدن تمام بار گیشه نوروزی بر دوش «موقعیت مهدی»

تا پایان روز ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ خورشیدی و گذشت دو هفته از اکران فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر، با حضور بیش از ۱۵۰ هزار مخاطب در سینماهای سراسر کشور، فروش این اثر سینمایی از ۵ میلیارد تومان عبور کرد. اکران نوروزی که همواره از فصل‌های پررونق اقتصاد سینما به شمار می‌رفته با وجود تلاش مسئولان برای تنوع بخشی در صف آثار اکران شده برای نوروز ۱۴۰۱ تا کنون نتوانتسه رکورد سال‌های قبل از شیوع کرونا در کشور را بشکند. با این وجود بار گرمابخشی اکران نوروز امسال تنها بر گردن موقعیت مهدی افتاده است. ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.

اول فروردین و نخستین درگذشت؛ وداع با بازیگر و عروسک‌گردان سینما و تئاتر

مهرنوش شریعتی که تجربه ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه بازی‌دهندگی و صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان، بلغارستان را داشت و به دلیل ابتلا به کرونا مدتی در کما بود در نخستین روز قرن جدید (اول فروردین ماه ۱۴۰۱) درگذشت. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

درگذشت علی برجسته بازیگر و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون

علی برجسته بازیگر، تهیه کننده و مدیر تولید سینمای ایران و از هنرمندان قدیمی سینما و تلویزیون، سوم فروردین ۱۴۰۱ در سن ۷۸سالگی دار فانی را وداع گفت. از جمله نقش‌آفرینی‌های او می‌توان به آثاری چون زیر بام‌های شهر، کمین‌گاه، پایگاه جهنمی و عقاب‌ها اشاره کرد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

وداع با رضا براهنی شاعر، مترجم و منتقد ادبی در غربت

رضا براهنی، نویسنده، شاعر، مترجم و منتقد ادبی که آثارش به زبان‌های مختلف، از جمله انگلیسی، سوئدی و فرانسوی پنجم فرورین ماه در ۸۶ سالگی در کانادا درگذشت. طلا در مس، از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار این منتقد ادبی است، وی همچنین آثاری از نویسندگان بزرگ نظیر آنتوان دوسنت اگزوپری، ایو آندریچ، ویلیام شکسپیر، کالروماریا فرانزرو، ماکسیم رودنسون و دیوید کات را ترجمه کرده است. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

فقدان علی رضاقلی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر

علی رضاقلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر، نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» هشتم فروردین ماه در سن ۷۵ سالگی بر اثر ضایعه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. جامعه‌شناسی خودکامگی، جامعه‌شناسی نخبه‌کشی، تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی، روش شناسی اقتصاد نهادگرایی و... از وی منتشر شده است. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

بدرود با غلامعلی نادعلی زاده از گنجینه‌های تعزیه ایران

زنده‌نام غلامعلی نادعلی‌زاده از پیرغلامان حسینی و گنجینه‌های تعزیه ایران، نهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۸۱ سالگی و به سبب کهولت سن و بیماری بدرود حیات گفت. این هنرمند تعزیه از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملا رمضان که از تعزیه خوانان بنام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد. همکاری با آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت سواد آموزی، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، هلال احمر و... از جمله سوابق فعالیت‌های فرهنگی این پیرغلام حسینی به شمار می‌رفت. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

درگذشت مدیرمسئول روزنامه «آرمان ملی»

حسین عبداللهی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه آرمان ملی صبح نهم فروردین ماه در سن ۵۱ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی در دهه ۸۰ سردبیری روزنامه صدای عدالت را برعهده داشت. وی در سال ۸۸ روزنامه آرمان امروز را راه اندازی کرد و در سال ۹۰ نیز صاحب امتیازی روزنامه آرمان ملی را برعهده گرفت. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی موقعیت مهدی سالار عقیلی هنرهای تجسمی سینما تئاتر هادی حجازی فر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضا بابک داریوش ارجمند بهزاد فراهانی کتاب موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی موقعیت مهدی سالار عقیلی محمد مهدی اسماعیلی موقعیت مهدی سالار عقیلی هنرهای تجسمی سینما تئاتر هادی حجازی فر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضا بابک داریوش ارجمند بهزاد فراهانی کتاب موسیقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما و تلویزیون اشاره به آنکه بازیگر پیشکسوت مهدی اسماعیلی فیلم سینمایی میراث فرهنگی سینمای ایران فروردین ماه برنامه ریزی قرن پانزدهم موقعیت مهدی سالار عقیلی فرهنگ و هنر تهیه کننده قرن جدید سریال ها نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است

فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شد. از این رو به گفت‌وگو با مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما و تئاتر درباره این فیلم پرداخته‌ایم.

مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما درباره فیلم سینمایی همسایه شما، زهره گفت: همسایه شما، زهره فیلمی است که درد دارد اما علاج ندارد. در بطن جامعه آدم‌های دردمند چاره ای جز سکوت یا مرگ ندارند. در این فیلم زهره زنی با درد مشترک جامعه امروزی تلاش دارد حرف بزند، سکوتش را بشکند و صدایش را فریاد بزند، ولی متاسفانه در جامعه ما این صدا را خفه می‌‌کنند.

وی ادامه داد: فیلم همسایه شما زهره، تلاش دارد بیانگر بی مهری‌های جامعه ای باشد ‌که هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، حتی در جامعه کوچکی مانند خانواده. در خانواده آنقدر بی عاطفی افراد موج می‌زند و کسی صدای تنهایی مادر را نمی‌شنود که زهره مجبور می‌شود انتقام بگیرد.

این منتقد افزود: درخشنده به درستی درد امروز را می‌فهمد و در این فیلم به روانکاوی و آسیب های جامعه اجتماعی ایران می‌پردازد که بیشتر افراد در زمان طفولیت گریبان گیر آن می‌شوند و در بزرگسالی آثار این افسار گسیختگی بیشتر گریبان گیر آن‌ها می‌شود.

فراست بیان کرد: زیبایی داستان دلنوشته‌ها و به نوعی اعترافات زهره است که به زیبایی داستان اضافه کرده است و تماشاگر با نوشته‌های زهره دوست دارد ادامه داستان را ببیند. همچنین بازی خانم رویا افشار نشان از چیره دستی ۴۰سال هنرمند بودن را به رخ می‌کشد. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این فیلم سینمایی در آخر این حرف را می‌زند که آدم‌های جامعه ما درد دارند، از بی کسی، بی‌مهری غم دارند اما در تنهایی خود گیر می‌کنند؛ آدما وسط غم و تنهایی و غصه‌هایشان می‌میرند و شاید ظاهراً همه چیز خوب باشد اما روح در بدن جان می‌دهد و انسان فکر می‌کند دیگر توان ادامه دادن ندارد و نفس کم آورده است. در آخر می‌‌گویم آدم‌ها را در ناراحتی و در تنهایی رها نکنید چون آن زمان آدم زنده است اما واقعاً می‌میرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • (تصاویر) علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد
  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • اینجا دست‎‌ها، دانش و ایثار را روایت می‌کند
  • تیمو ورنر باقی بازی‌های فصل جاری را از دست داد
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم